Kupujeme kompresi na koloběžku
Kompresní systémy profesionálních skútrů hrají ve vašem nastavení zásadní roli. Váš kompresní systém zajišťuje správné spojení mezi řídítky, hlavovým složením a vidlicí. Ať už jste začátečník, nebo středně pokročilý jezdec na skútru a hledáte novou kompresní sadu, v tomto průvodci máte možnost seznámit se s nejpodstatnějšími pojmy souvisejícími s kompresí profi skútrů.
Rozebereme výhody a nevýhody nejběžnějších kompresních systémů a prozkoumáme jejich kompatibilitu s ostatními díly koloběžky. Na konci budete vědět, který typ komprese je pro vás ten pravý a jak ze svého profi skútru dostat maximum.
Komprese SCS
1: Řidítka (bez štěrbiny) 2: Kompresní šroub 3: Horní krytka 4: Objímka SCS 5: Kroužek C 6: Vidlice 7: Palubní deska (hlavová trubka a hlavové složení)
SCS je zkratka pro Standard Compression System. Kompresní systém SCS, který je ceněn pro svou pevnost a jednoduchost, je nejlepším kompresním systémem pro těžké drcení. S SCS získáte o něco těžší kompresní systém, ale zároveň je SCS pravděpodobně nejrobustnější kompresní systém a je kompatibilní se standardními i oversized řídítky, což je také pro.
Jak nainstalovat kompresní systém SCS
Objímka se k vidlici připevňuje pomocí vnitřního kompresního šroubu s horní krytkou, která se přitlačí na hranu uvnitř objímky. Kompresní šroub se navlékne do hvězdicového nebo vestavěného závitu uvnitř vidlice (většina nových vidlic SCS má vestavěný závit). Objímka drží tyč na místě a utahuje se pomocí čtyř šroubů.
Podívejte se na níže uvedené video, kde uvidíte, jak nainstalovat kompresi SCS:
Kompatibilní tyče SCS
Pro nastavení SCS potřebujete tyč bez štěrbiny ve spodní části. V opačném případě se vám tyč zlomí, protože svěrka bude štěrbinu jen stlačovat. Tyč můžete buď rozříznout, abyste odstranili štěrbinu, nebo najít kompatibilní adaptér na tyč SCS, který štěrbinu odstraní.
Objímky kompatibilní s SCS
Pro systém SCS potřebujete svorku SCS, protože kompresní systém je zabudován do svorky. Ujistěte se, že jste si pořídili svorku s vnitřním průměrem rovným vnějšímu průměru vašich řídítek - buď standardní 32 mm, nebo nadměrnou 35 mm.
Upozornění: Pokud okraj uvnitř objímky SCS není nad horní částí vidlice, nebude možné dosáhnout správného spojení mezi objímkou a vidlicí. Tento problém můžete vyřešit použitím distanční podložky pod hlavové složení, která zvýší polohu objímky.
Kompatibilní vidlice SCS
Všechny vidlice HIC a SCS jsou kompatibilní s kompresí SCS (mezi vidlicemi HIC a SCS není žádný rozdíl).
Komprese HIC
1. Tyč 2. Kompresní šroub 3. Horní víčko 4. Podložka IHC 5. C-kroužek 6. Vidlice 7. Palubní deska (hlavová trubka a hlavové složení)
Zkratka HIC znamená Hidden Internal Compression (skrytá vnitřní komprese). Ačkoli HIC není nejlehčí dostupný systém komprese koloběžek, je ceněn pro to, že je lehčí než SCS a jeho montáž je relativně jednoduchá. Nevýhodou HIC je, že vyžaduje tyč s vyříznutou drážkou ve spodní části. Tato štěrbina představuje slabé místo, které se u těžšího kompresního systému SCS nevyskytuje.
Jak instalovat kompresi HIC
Na vidlici se nasadí podložka HIC a pomocí kompresního šroubu s horní krytkou se podložka přitlačí na hlavovou trubku koloběžky, čímž se vidlice účinně zajistí na svém místě. K utažení tyče kolem trubky vidlice se používá svorka.
Podívejte se na níže uvedené video, kde uvidíte, jak jsou všechny části kompresního systému HIC namontovány:
Tyče kompatibilní s HIC
Tyče kompatibilní s HIC mají vnitřní průměr 32 mm a vnější průměr 35 mm. Jsou vyrobeny z robustních materiálů, jako je ocel nebo titan. Hliníkové tyče mají větší vnější průměr, ale užší vnitřní průměr, protože je zapotřebí extra silných trubek, aby byly odolné pro drcení. Proto nelze hliníkové tyče provozovat na sestavě HIC. Tyče HIC mají ve spodní části štěrbinu.
Objímky kompatibilní s HIC
Vaše svorka HIC by měla pokrývat celou délku štěrbiny v tyči. Když si pořizujete objímku pro svou sestavu HIC, měla by mít vnitřní průměr 35 mm (nadměrný).
Vidlice kompatibilní s HIC
Vidlice HIC/SCS jsou kompatibilní s kompresním systémem HIC.
Poznámka: Chcete-li tento problém vyřešit, vložte před nasazením podložky na vidlici distanční podložku HIC. Tato rozpěrka je nezbytná pro dosažení dostatečné komprese a zajištění účinného dotažení vašeho nastavení.
Komprese IHC
1. Tyč 2. Kompresní šroub 3. Horní víčko 4. Podložka IHC 5. C-kroužek 6. Vidlice 7. Palubní deska (hlavová trubka a hlavové složení)
IHC neboli Internal Hidden Compression má mnoho společného s HIC. Jednou z významných výhod komprese IHC je schopnost vytvořit lehké nastavení se spolehlivou kompresí.
Hlavní rozdíl mezi IHC a HIC spočívá v tom, že vidlice IHC mají tenčí hřídel nebo trubku vidlice. Tato tenčí hřídel umožňuje vidlici IHC pracovat s řídítky o vnitřním průměru 28 mm. Díky tomu se do ní vejdou hliníková řídítka se standardním vnitřním průměrem 28 mm a nadměrným vnějším průměrem 35 mm.
Jak nainstalovat kompresní vidlici IHC
Kompresní kroužek IHC se instaluje do ložiska hlavového složení, aby se přizpůsobil užší trubce vidlice. Tento kroužek účinně eliminuje jakýkoli pohyb nebo vůli mezi vidlicí a ložiskem hlavového složení.
Poté na trubku vidlice namontujte podložku IHC a na ni nasaďte horní krytku. Do závitů uvnitř vidlice zašroubujte kompresní šroub, který po správném utažení zatlačí na horní krytku a vytvoří kompresi.
Podívejte se na níže uvedené video, kde se dozvíte, jak namontovat kompresní šroub IHC:
Kompatibilní tyče IHC
Kompresor IHC je vhodný pro všechny tyče, které mají vnitřní průměr 28 mm (standard) a štěrbinu ve spodní části.
Kompresor IHC je kompatibilní se všemi tyčemi, které mají vnitřní průměr 28 mm (standardní) a spodní štěrbinu.
Pokud hodláte s kompresní vidlicí IHC použít ocelovou nebo titanovou tyč větších rozměrů, budete potřebovat adaptér pro větší vnitřní průměr.
Objímky kompatibilní s IHC
Ujistěte se, že vnitřní průměr objímky, kterou používáte, odpovídá vnějšímu průměru vaší tyče.
Vidlice kompatibilní s IHC
Vidlice IHC jsou nezbytné pro kompresi IHC. Mají tenké hřídele pro snížení hmotnosti a na rozdíl od HIC lze vidlici IHC spárovat s řídítky s běžným vnitřním průměrem 28 mm.
Poznámka : Podložka IHC by měla přesahovat část trubky vidlice, která vyčnívá z hlavové trubky. Jinak nebude možné dosáhnout správné komprese. Pokud k tomu dojde, použijte distanční podložku hlavového složení, abyste zajistili správné dotažení.
Komprese ICS
Systém ICS, zkratka pro Inverted/Internal Compression System, je známý svou lehkostí a nízkou cenou. V porovnání s jinými kompresními systémy vyžaduje systém ICS nejméně dílů, které se k sobě hodí.
Nevýhody systému ICS se týkají především jeho instalace a údržby, která může být poněkud náročná. Jeho lehká konstrukce se může líbit parkurovým jezdcům s vynikající kontrolou nad dosedáním, je však třeba poznamenat, že systém ICS není zdaleka tak odolný jako systém SCS.
Jak nainstalovat systém ICS Compression
Při kompresi ICS prochází vidlicí zespodu šroub. Část kompresního šroubu, která vyčnívá z vidlice, je navlečena do hvězdicové matice uvnitř tyče. Systém ICS je kompresní systém, který ve srovnání s ostatními systémy vyžaduje nejméně dílů.
Proces instalace a údržby může být poměrně těžkopádný. Chcete-li nastavit kompresní šroub, musíte sundat přední kolo. Pokud například potřebujete vyjmout tyč, je nutné sejmout přední kolo a poté zcela povolit kompresní šroub.
Podívejte se na níže uvedené video, kde uvidíte, jak nainstalovat kompresní šroub ICS:
Kompresní tyče ICS
Kompresní tyče ICS spoléhají na to, že hvězdicová matice bude pevně sedět uvnitř tyče. U většiny ocelových a titanových tyčí je povrch opravdu hladký a tvrdý, takže je hvězdicová matice náchylná ke sklouznutí dolů, čímž se účinně uvolní komprese. Hliník je měkčí a hvězdicové matice drží uvnitř hliníkových tyčí bezpečněji.
Proto pro kompresi ICS doporučujeme buď hliníkovou tyč, nebo tyč s trvale zabudovanou hvězdicovou maticí.
Tyče ICS mají obvykle vnitřní průměr 28 mm a štěrbinu ve spodní části, podobně jako tyče IHC a HIC. Vnější průměr se může pohybovat mezi 32 mm a 35 mm, proto se ujistěte, že vnitřní průměr vaší svorky odpovídá vnějšímu průměru vaší tyče.
Kompresní objímky ICS-10
Kompresní systém ICS-10 je velmi podobný standardnímu systému ICS. Jediným rozdílem je velikost závitu kompresního šroubu.
Kompresní šrouby ICS-10 mají závit M10, zatímco běžný systém ICS používá závit M6.
Silnější šrouby jsou o něco odolnější než tenčí šrouby M6.
Na videu níže můžete vidět, jak se montuje kompresní šroub ICS10:
Video s vysvětlením kompresních systémů
Podívejte se na tento vysvětlující článek plný odborných postřehů o kompresi skútrů. Dozvíte se v něm o kompresních systémech SCS, HIC, IHC a ICS-10.